Fritt spillerom

11031028_10205771844916550_8028335559816430276_n
Tre gamle damer hadde glemt hvordan eventyrene egentlig gikk… (2. klasse drama v. Gol VGS)

Det er lett å undervurdere sine elever, og holde for mye på kontrollen. Ikke minst har vi lærere ofte en agenda og en informasjonsmengde som kolliderer med elevenes naturlige behov for å utfolde seg, og for å fordøye og bearbeide fagstoff. Som teaterlærer er det viktig å gi elevene sine nok frihet, men det er ikke alltid lett å gjøre det. Hvilke kompetansemål skal man sette når man ikke har noen tydelig agenda? Hvordan skal man veie og måle en slik prosess?

I dag har vi hatt Åpen Dag på Dramalinja ved Gol Videregående. Det betyr at niendeklasse-elever fra hele Hallingdal var invitert til å besøke dramalinja vår. En slik dag gir også oss lærere en sjelden mulighet til å la kompetansemål og faglig agenda ligge, og la dramaelevene få prøve seg på avviklingen på egen hånd, mens vi trer til side, og tar styringen først dersom noen kommer skjevt ut. Elevene har fått fritt spillerom til å planlegge dagen, og beslutningene ble tatt gjennom elevdemokrati.

En smakebit på Snehvit
En smakebit på Snehvit

2. klasse bestemte selv at de ville lage en eventyrskog, en site-specific hvor de besøkende ungdomsskoleklassene fikk gå gjennom skogen og møte ulike klassiske eventyrfigurer. Figurene ble levende ved at ungdomsskoleelevene trykket på røde knapper hver karakter hadde festet til kostymet sitt. Dramaklassen satte lys selv, rigget til selv, fordelte karakterer og tekst selv og gjennomførte visningene på egen hånd.

De har fått bestemme selv. Den friheten trengs iblant. Å bare få fritt spillerom.

Rødhette
Rødhette

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *