Her finner du et utvalg av tekster jeg har skrevet siden begynnelsen av 2019.
Jeg oppdaterer oversikten ca. hver 2-3 mnd.
Ramsalt kritikk av dobbeltmoral
Hva blir det av verden dersom alle til syvende og sist er villige til å la seg kjøpe? Teateranmeldelse i Klassekampen, 12. mars 2024.
Krigen har inntatt teaterscenene
Flere teaterforestillinger holder i disse dager historiens speil opp mot oss og forsøker å fortelle oss noe om hvor vi kan være på vei. Kommentar, 4. mars
Kvitrende kanarifugler
Vestens sensur av propalestinske kunstnere er et alvorlig varselstegn. Kulturuka, Klassekampen 24. feb. 2024
Tunge øyelokk
Hvis du ikke har sovnet på fest før, kan Teater Innlandets forestilling «Drikkegildet» bli første gang. Teaterkritikk, 9. feb.
De rastløse hjerters tid
Hvordan står det egentlig til med kjærligheten i nyliberalismens æra? Kulturuka, Klassekampen. 13. januar 2024.
Kongen av kulturkrig
Danby Choi og kulturavisa Subjekt har skjønt at det er penger å tjene på å spille på lag med algoritmene. Essay, Klassekampen. 6. januar 2024
Framtidas teater er intersosialt
Unge folk vil at teater skal være en sosial hendelse og en opplevelse utenom det vanlige. Kommentar i Klassekampen, 14. desember 2023.
Magisk trikkereise gjør barna til deltakere
«Siste stopp: Nordpolen» er som en interaktiv julekalender, der barna får tre inn i magiske rom og overkomme spennende hindringer. Anmeldelse i Klassekampen, 11. des, 2023.
Send Stortinget på «En julefortelling»!
Charles Dickens’ klassiker på Nationaltheatret er smertelig aktuell, hjertevarm og julemagisk. Teaterkritikk for Klassekampen, 25. okt. 2023.
Henrik Ibsen hadde snudd seg i graven
Ikke engang Pia Tjelta kan redde denne teksten. Teaterkritikk, Klassekampen. 26. okt. 2023
Prisen for glemt lærdom
Etter andre verdenskrig var hele Europa opptatt av å styrke kulturens plass i samfunnet. Nå har vi glemt hvorfor.Kulturuka, Klassekampen. 21. okt. 2023
Historier som drukner
For å beskytte dem på scenen ønsker ikke Oslo Nye Teater anmeldelser av «Fotspor». Ivaretas da teatret som et kunstnerisk rom? Kommentar for Klassekampen, 3. okt. 2023.
Forløsende og nært om døden
Ett kvarter inn i denne forestillingen triller tårene hos første publikummer. Teaterkritikk for Klassekampen, publisert 25. sep. 2023
Kapitalismen som luftslott
Hvilken verden har vi mennesker latt bygge? Det er spørsmålet i Vinge/Müllers siste Ibsen-tolkning. Essay, Klassekampen. Publisert 15. sep. 2023.
Ingen quick fix for teatret
Frode Helmich Pedersen tar feil når han tror at løsningen på teatrets utfordringer ligger i litteraturen. Kulturuka, Klassekampen. 9. sep. 2023.
Fulltreffer på Folketeateret
Noen ganger må historier endres for å kunne leve videre. Teaterkritikk, Klassekampen. Publisert 11. sep. 2023.
Teater som gjør vondt
En ting er sikkert: «Rasisten» er ikke laget for å tilfredsstille noen. Teaterkritikk, Klassekampen. 4. sep. 2023.
Den nye vinen blomstrer
Med forestillingen «Sorte gutter gråter ikke» forvandles en leilighet på Rodeløkka til et kunstnerisk kraftsentrum av de sjeldne.Teaterkritikk, Klassekampen. 22. aug. 2023.
Opprør ved samlebåndet
Selv med Hollywood-kjendiser på laget er det sterke krefter fagforeningene i film- og tv-bransjen kjemper mot. Kulturuka, Klassekampen. 5. august 2023.
I lomma på Mattel
Barbie i 2023 koker ned til det samme Barbie handlet om da Mattel lanserte dukken i 1959: penger. Kulturuka, Klassekampen. 29. juli, 2023.
Essay republisert i El Coméjen
"En el bolsillo de MattelLa Barbie de 2023 se reduce a lo mismo que era Barbie cuando Mattel lanzó la muñeca en 1959: el dinero." Publisert 3. august, 2023.
Jakten på gullskattekista
Hva skjer når et kommersielt underholdningsunivers for barn får vokse både i høyden og bredden over 34 år? Kommentaressay, 24. juli 2023
Verdien av en sommerjobb
Hva lærte jeg egentlig av alle jobbene foreldrene mine insisterte på at jeg måtte ha? Om verdien av å trå andres sko. Kronikk, Klassekampen. 15. juni 2023.
I fritt forfall
Emanuel Vigelands mausoleum blir kalt «Oslos best bevarte hemmelighet». Men bevaringen av selve bygget står til stryk.Kulturuka, Klassekampen. 10. juni 2023.
Kvalitetsbegrep i utakt med samtida?
Ser vi et økende misforhold mellom den tradisjonelle teaterkritikkens definisjon av hva godt teater er og det dagens publikum faktisk ønsker å oppleve når de går i teatret?Kritisk essay, publisert 11. mai 2023
Grønn revolt
Dagens unge kan ikke oppdage naturen uten samtidig å sørge over den.Kulturuka, Klassekampen. 13. mai, 2023
Fløyter og fallos
Ole Anders Tandberg mener «Tryllefløyta» kan gi svar på livets store spørsmål. Men oppsetningen hans er først og fremst pompøs og selvtilfreds. Kritikk for Klassekampen, publisert 26. april 2023.
Inkluderende krofellesskap
«Ivars Kro» er et hjertevarmt stykke lokalhistorie om en legendarisk brun pub. Anmeldelse for Klassekampen, publisert 25.april 2023.
De uanmeldte
Flere redaksjoner nedprioriterer scenekunstkritikk og flere forestillinger blir ikke anmeldt. Hvordan ser verden ut for de uanmeldte?Kritisk kultursak for Scenekunst.no, publisert 13.04.2023.
I middag med fienden
Hvem blir man om en takker ja til å spille i filmen til en nær venn av Vladimir Putin? Kulturspalta i Klassekampen om Kate Pendrys nye forestilling - og den utrolige historien bak. Publisert 1. april 2023.
Det ustreite teatret er det beste teatret
Glem «Skam». Nå er det «Døden på Oslo S» som gjelder! Teaterkritikk for Klassekampen, publisert 18 mars 2023
Monoton mor
«Mor Courage» av Bertolt Brecht uten å stryke en eneste replikk? De fire timene på Grusomhetens Teater viser at det ikke var noen god idé. Teateranmeldelse publisert 15. mars 2023
Dypt empatisk om de isolerte
Med «My twisted world» viser De Utvalgte hvor avgjørende tilknytning er for mennesker.
Autokratiets iscenesettelse
Når den politiske scenen ligner en teaterscene, er det all grunn til å være på vakt. Essay for Klassekampen, publisert 25. februar 2023.
Kulturkampen for tilværelsen
Vi er mye mer opptatt av debatten om kunsten enn av kunsten selv. (Kronikk Klassekampen, publisert 25. februar.
Hustavle for kritikk
Etter et tiår som kritiker diskuterer Mariken Lauvstad i denne teksten hva hun mener skal til for å skrive god teaterkritikk. Essay på scenekunst.no, publisert 27. januar.
Kleshaug til besvær
Fordi regien ikke fungerer, framstår «Billy the kids samla verk» som et innadvendt prosjekt som er likeglad med publikum.Anmeldelse for Klassekampen 24. januar
Mellom kunsten og kapitalen
Kryptokunst og kunstig intelligens bidrar til å viske ut grensene mellom verk og valuta.Kulturuka-spalte for Klassekampen, publisert 21. januar.
Det nyliberale NRK
Ambisjonen om å nå ut breiest mulig ser ut til å trumfe alt annet. KULTURUKA-kommentar for Klassekampen
Strander fra start
Samarbeidet mellom Nationaltheatret og en av Japans mest spennende teaterregissører nærmer seg kunstnerisk havari.
Tredelingens tragedie
Ruben Östlunds siste film er marxistisk samtidskritikk og kritikk av marxismen på én og samme tid. KULTURUKA-spalte for Klassekampen.
Dypt ned i ursuppa
Med «Utiseta» befester Lisa Lie sin posisjon som en av Norges mest originale og spennende teaterregissører. Teaterkritikk publisert i Klassekampen 3. november 2022
Det amerikanske luftslottet
Roy Disneys eget barnebarn problematiserer konsernets grove utnyttelse av USAs arbeiderklasse. KULTURUKA-SPALTE i Klassekampen.
Hjemmeleksen
Hva ser Kina når Pelosi trer ut av flyet i sin pudderrosa powersuit? Politisk Taiwanbesøk-kommentar for Klassekampen publisert 20. august 2022
Historien blir som mye av scenografien: skåret ut i papp
En soldats retur til et totalforvandlet familiehjem blir til et drama om trange kår for utforskning av kjønnsidentitet. Men det lodder ikke dypt nok. Teaterkritikk for Morgenbladet 19/08/2022
Ballen gjennom glasstaket
Etter EM-suksessen må vi alle lære oss å tenke større om kvinner og fotball. Kommentar for Klassekampen 5. august 2022.
Identitetspolitisk balansekunst: Trevor Noah i Oslo spektrum
Humor, og politisk satire kanskje fremfor alt, er kulturelt spesifikk. Trevor Noah vokste opp med en sveitsisk far og en mor som var xhosa i et land med 11 nasjonale språk, hvor betydelige deler av befolkningen er etterkommere etter briter, nederlendere og indere. Oppveksten var en utdanning i kulturanalyse. Morgenbladet 25/05/2022
Vinge/Müller viser at teatret må kunne kullkaste alle regler
Hedda Gabler er en manifestasjon av hva scenekunst kan være i sin frieste, mest utvidede forstand. Anmeldelse for Morgenbladet, publisert 24/06/2022.
Sosialrealisme på sparebluss
Krampaktig og repetisjonspreget søken etter autentisitet fra kunstnerduoen Goksøyr & Martens. Teaterkritikk publisert i Morgenbladet 27/05/2022.
Vi trenger Jane Eyre i Tinder og nettdatingens tid
Regissør Eline Arbo lykkes uvanlig godt med å frakte den ikoniske litterære skikkelsen Jane Eyre og lidenskapen hennes fra det viktorianske England til Nationaltheatrets hovedscene. Kritikk for Morgenbladet, publisert 20/05/2022
Rødhette møter Freud på Det norske teatret
En tre timer lang, freudiansk skogsvandring og et forunderlig samrøre av skyhøye fortellerambisjoner, Broadway-extravaganza og rent fjas blir til sammen fryktelig mange tråder. Kritikk for Morgenbladet, 08/04/2022.
Marjas jord
'Marjas jord' lykkes i å si noe om hvordan den russiske krigsmaskinens stadige kvern har skapt en evighetsfortelling uten slutt eller begynnelse. Teaterkritikk for Morgenbladet, publisert 25/3/2022.
Kanselleringens nye dimensjon
Etter invasjonen av Ukraina sparker vestlige kunst- og kulturinstitusjoner nå russiske kunstnere med umiddelbar effekt. Men er det klokt, eller vil det legitimere hat mot helt vanlige russere?
Har Vesten sovet i timen?
I skyggen av Ukraina-opptrappingen har Russland styrket handelsbåndene med Kina. Det vil bli viktig framover.Utenrikskommentar om opptakten til Russlands invasjon av Ukraina for Klassekampen.
Sjelden at det tas så høy kunstnerisk risiko i en urfremføring
Et kunstnerisk blinkskudd: Absolutt alt klaffer i original og modig uroppføring av Arne Lygres nye stykke. Kritikk for Morgenbladet, publisert 04/02/2022
Tester grensene for hva hovedscenen kan romme
«De Utvalgte» sprenger teknologiske grenser i sin tolkning av Tarjei Vesaas’ «Brannen». Helheten er det vanskeligere å få grep om.Kritikk for Morgenbladet, publisert 28/01/2022
Drivkraften
Da regissør Katrine Strøm var student fikk hun høre at det å lage teater for barn var for “de uten ambisjoner”. Portrettintervju med Katrine Strøm, kunstnerisk leder for KATMA og Lille Hålogaland Teater. Portrettintervju for Scenekunst.no, publisert 07/01/2022
Ved bristepunktet
Det norske teaterfeltet tåler ikke flere nedstengninger (nyttårskommentar for Shakespearetidsskriftet, publisert 4/1/2022.
Varme lommer i vinterkulda
Den vandrende julekalenderen Ad_vent forvandler det tilsynelatende ordinære til noe helt spesielt. Kritikk for Scenekunst.no, publisert 3/1 2022
En uendelig vinter
Når Elfriede Jelineks moderne klassiker endelig settes opp på en norsk scene, er det med dristig, men riktig regi. Kritikk for Morgenbladet, publisert 26/11/2021
En hage ribbet for liv
I Øyvind Rimbereids dystopiske dramatikerdebut befinner vi oss under jorden. Dessverre får teksten aldri luft under vingene i Peer Perez Øians regi. Kritikk publisert i Morgenbladet 12/11/2021
Little Amal
Vandreforestillingen The Walk er et av de mest ambisiøse offentlige kunstverkene som noen gang har blitt avviklet. Den 3,5 meter høye dukken Little Amal, som skal forestille ei flyktningjente, legger ut på en reise fra Tyrkia til England. Publisert 26.07.2021 i Shakespearetidsskriftet.
Om dritt og kunst
Kan klikkdrevet kulturjournalistikk gjøre smale kunstuttrykk mer fremmede? Hvilket ansvar har kulturmediene for samfunnsdiskursen om kunst? Kommentar om kultur- og klikkjournalistikk publisert på scenekunst.no 20.05.2021.
Republisert: De Rettsløse
Forkortet og bearbeidet versjon av Samtiden-essayet 'De Rettsløse' republisert i Morgenbladet, 21.03.2021.
De Rettsløse
Essay: Hvilke konsekvenser har det for dagens flyktninger at menneskerettighetene er uløselig forbundet med å være borger av en nasjonalstat? Publisert i Samtiden #1, 2021.
Jorden kaller BIT
Debattinnlegg: Svar på innlegget fra BIT Teatergarasjen om samarbeidet om prosjektet Sløserikommisjonen av Morten Traavik. Publisert på scenekunst.no 24.02.2021
De vi ikke snakker om når vi snakker om mangfold
De siste to årene har mangfold, inkludering og representativitet vært gjennomgangstema i scenekunstdebatten. Men fortsatt finnes det enkelte grupper som nesten konsekvent overses. Publisert på scenekunst.no 22.02. 2021.
Vitnesbyrd fra en flyktningleir
Portrettintervju med den kurdiske journalisten, menneskerettighetsaktivisten og tidligere flyktningen Behrouz Boochani. Publisert hos Bistandsaktuelt.no 23.02.2021.
Utsyn #4: Scenekunst & demokrati
Essay: Vi lever i en tid hvor både vestlige demokratier og teaterinstitusjoner er under kraftig press. Hva betyr det for oss? Publisert hos scenekunst.no 25.01.2021.
Betrakteren
Intervju: Det startet med en vennegjeng fra alle verdenshjørner, og en liten iPod nano med kamera. Nå står norsk-kurdiske Brwa Vahabpour (27) på trappene til en karriere som filmregissør av internasjonalt format. Publisert hos Bistandsaktuelt 4.11.2020.
Venstresidas Selvbedrag
Er norsk radikal venstreside i ferd med å kaste viktige ideologiske prinsipper over bord i kampen om å vinne narrativet? Jeg spør i denne artikkel skrevet for Tidsskriftet Samtiden (nr. 2+3 2020).
Den sosiale rettssalen
«Feil» meninger møter sterke reaksjoner på sosiale medier. Ofrer venstresida ytringsfriheten på godhetens alter? Kronikk i Klassekampen torsdag 24. september basert på min artikkel i Samtiden, Venstresidas Selvbedrag.
Menn dominerer fredsarbeid i FN
Når fred skal skapes slipper kvinner hverken til i felt eller ved forhandlingsbordet, viser en ny rapport fra CMI. Nyhetssak for Bistandsaktuelt.
Vil styrke forskningsmiljø i Afrika
Det har lenge vært få muligheter for afrikanere til å skape seg en akademisk karriére på eget kontinent. Nå går afrikanske og europeiske forskningsuniversiteter sammen for å bygge opp en mer robust og uavhengig høyere utdanningssektor på det afrikanske kontinentet.Nyhetssak for Bistandsaktuelt.
Et kraftig slag for kulturinstitusjoner i Afrika
De siste årene har afrikanske kunstnere bidratt til å gjøre europeiske kulturscener langt mer spennende. Men koronakrise og -restriksjoner kan bety et kraftig tilbakeslag både for afrikanske kulturarbeidere og for kontinentets kulturelle infrastruktur. Kronikk i Bistandsaktuelt.
En løvetannfortelling
«Superkid» har blitt en forestilling det er umulig ikke å bli berørt av. Med bunnsolid teaterhåndverk i alle ledd og en brutal skjebnefortelling som rå nerve, burde mange, mange få muligheten til å se denne forestillinga. Spesielt ungdomsskoleklasser. Anmeldt for Shakespearetidsskriftet.
Kraftfulle tv-øyeblikk fra kontrastenes kontinent
Programlederen tar oss med på en reise på kontinentet slik vi hittil ikke har sett det, skrev jeg om BBC-dokumentarserien «Afrika!», vist på NRK våren 2020. Anmeldt for Bistandsaktuelt.
Koronarefleksjon: Produksjon for enhver pris?
"Mens verden har stanset opp går digitaliseringen av scenekunsten i superfart. Men er produksjon for enhver pris nødvendigvis verdt det? Er feltet så villig til å tilpasse seg unntakssituasjonen at det kompromitterer selve fundamentet for egen kunstform – fellesskapet?" Drøftet i en kommentar i Shakespearetidsskriftet.
Mangfoldsserie#3: Organisasjonsstruktur er nøkkelen til reelt mangfold
Hva krever det av en kulturinstitusjon for at flerkulturell ungdom skal oppleve seg verdsatt og kjenne tilhørighet? Jeg intervjuet Shanti Brahmachari, kunstnerisk leder for TekstLab, i siste del av mangfoldsserien for Periskop.
Utsyn#3: Lengselen etter sammenheng i en hyperkompleks verden
Hvordan kan scenekunst imøtekomme behovet for nye holistiske strukturer som integrerer mennesket som en del av naturens kretsløp, og ikke hevet over det? Essay nummer tre i min serie på fire for scenekunst.no.
Når kulturen stenges
Hvilke følger får det når alle teatre i hele Norge må stenge samtidig, og ingen vet når de kan åpne igjen? Jeg snakket med noen av institusjonene og menneskene som opplevde koronakrisen helt tett på livet i denne saken publisert 17.03.2020 på Scenekunst.no.
– Kvinnelige aktivister opplever mer trakassering og vold enn menn
Solidaritet med kvinnelige menneskerettighetsaktivister må være en viktig del av kvinnedagen, mener Hakima Abbas, direktør for den globale feminist-organisasjonen Association for Women in Development (AWID). Nyhetssak for Bistandsaktuelt.
Punjabi på Nynorskens Hus
Aldri før er de kulturelle dilemmaene til førstegenerasjons innvandrere blitt skildret i norskskrevet dramatikk. Forestillingen Kaffetår er ikke uten svakheter, men perspektivet gjør den svært severdig. Anmeldelse for Scenekunst.no.
Obskurt og vidunderlig
Th’line er tilbake og åpner dørene inn til et nytt univers med forestillingen Anonymousse. Den utgjør en foruroligende og samtidig uimotståelig komisk linse å se verden gjennom. Anmeldelse for Scenekunst.no
Sterk utstilling, men hva om en afrikaner fikk bestemme innholdet?
Utstillingen Alpha Crusis på Astrup Fearnley-museet i Oslo presenterer svært spennende samtidskunst fra det afrikanske kontinentet. Du bør oppleve den, men også ha en kjennskap til sammenhengen verkene inngår i. Anmeldelse i Bistandsaktuelt.
Til kamp mot salamandrismen!
Oppsetningen av Jens Bjørneboes Jonas på Kilden Teater i Kristiansand inviterer publikum inn i et komplekst teaterunivers. Anmeldelse for scenekunst.no
Endringssmerter
Er motsetningene mellom gamle og nye krefter spesielt sterke nettopp i figurteaterfeltet? Etter stemningen og fokuset på Figurfestspillenes seminar å dømme, kan det i hvert fall virke slik. Omtale for Scenekunst.no
Skolen, systemet og symptombærerne
Reform 97 på Nationaltheatret er en skarp og direkte kritikk av dagens skolesystem. Den er til tider preget av overtydelighet, men får fram mange sider ved en kompleks debatt i en original, leken og smart form. Anmeldt for Scenekunst.no
Inn i inderligheten
I dramatiseringen av Linn Skåbers Til Ungdommen går et modig og ungt skuespillerensemble dypt i materien, men dramaturgien i forestillingen er for flat og skriker mot slutten etter et dynamikkskifte, skriver jeg i denne anmeldelsen for Scenekunst.no.
Utsyn #2: Støtten til fri scenekunst i et Europa i endring
Europeisk scenekunst legger bak seg et tiår hvor flere land har gjennomgått kraftige kutt i statsstøtte til den såkalte “frie” kunsten. Hva er det som skjer, og hvorfor? Essay nummer to i en serie på fire for scenekunst.no
Rapport fra et arbeidsgulv
Arbeiderklassen utgjør omlag 30 prosent av befolkningen. Likevel er arbeidere i liten grad representert i kunst, litteratur og film. «Acceleration» etter Emil Boss' diktsamling er et slags vitnesbyrd fra skurebøtta, som på senhøsten ble satt opp ved Teater Tribunalen i Stockholm. (Anmeldelse for Shakespearetidsskriftet)
Mangfoldsserie #2: – Mer enn seminarer og paneldebatter
Intervju med Cici Henriksen, Belinda Braza og Hedda Sandvig, regissørene bak ungdomsforestillingen BEST på Rommen Scene i Groruddalen.
Oljejunkies?
"Klimabekymringer har fått svenskene til å slutte å fly, i Norge flyr vi fortsatt som vi lyster." Kronikk i Dagsavisen.
Idealismens synergi
Køen gikk rundt hele Rockefeller da Klassekampen feiret sitt 50-årsjubileum med en musikal torsdag 28. november. Anmeldelse for Norsk Shakespearetidsskrift. Skrevet sammen med Tormod Karlsen.
Mangfoldsserie #1: En umulig målgruppe?
"– Dersom man ønsker å tiltrekke seg et flerkulturelt ungdomspublikum, er det avgjørende å finne ut hvem de er og hva de er opptatt av". Intervju med 17-produsent Melike Leblebicioglu for Periskop.
Brennaktuelt samtidsteater
Edouard Louis’ «Kven drap far min?» er en skildring av vilkårene for fransk arbeiderklasse, men treffer samtidig utviklingen i samtidens politiske Norge med foruroligende presisjon.
Skygge, vann og hvile – et spørsmål om overlevelse
Ingen har visst hvorfor arbeidere ved sukkerrørplantasjer i Latin-Amerika blir syke og dør av nyresvikt. Nå er forskere i ferd med å finne svaret. Nyhetssak for Bistandsaktuelt, publisert 25.11.2019.
Lag på lag på lag
«And so you see»: Bak hvert enkelt element skjules avtrykk fra kolonihistorien, men det dypeste avtrykket bærer utøver Albert Silindokuhle Ibokwe Khoza på sin egen kropp. Anmeldelse for Shakespearetidsskriftet / CODA 2019.
Blikket opp fra navlen!
"(Skien): En liten todagers teaterfestival på Ibsenteatret i Skien kastet undertegnede på hodet ut i en verden i brann. Fra diktaturets spøkelser i Brasil til hindunasjonalismen i India, kvinnekamp i Kina og Libanons sinne overfor Vestens hykleri: Ibsen Awards festival er befriende våken og framstår helt tett på vår globale virkelighet."
Utsyn #1 : Scenekunst & sensur
"Hva er sensur og hva skal vi gjøre når det nærmer seg det norske scenekunstfeltet? Dette er noe av det som diskuteres i det første essayet i en ny essayserie av Mariken Lauvstad. " Det første essayet i en serie på fire, for Scenekunst.no.
Et speil mot Europa
"Pankaj Mishra og Achille Mbembe stiller spørsmål ved Vestens verdensbilde og utfordrer det eurosentriske perspektivet. Hva gjør at slike tenkere er ekstra viktige nå?" Publisert i Agenda Magasin, 12.10.2019.
Sør-Afrika: Arbeidere stiller krav til Vinmonopolet
"Sørafrikanske vinarbeidere ønsker politisk støtte fra det norske Vinmonopolet i sin kamp for bedre arbeidsvilkår. Sist lørdag marsjerte flere tusen vinarbeidere gjennom gatene i Cape Town." Bistandsaktuelt, 27.09.2019
Et rikt liv
"Hva er det som gjør et menneskeliv rikt? Etter å ha møtt Marit Hernæs, er vi kanskje litt nærmere et godt svar." Portrettintervju for Bistandsaktuelt, publisert 24.06.2019.
TIL AFRIKA for å stikke hull på mytene om De Andre
Det danske scenekunstkompaniet Fix & Foxy reiste til Afrika for å avlive våre europeiske myter om oss selv. Jeg møtte regissør Tue Biering og hans kunstneriske team i Johannesburg.
Avkolonialisering i barokke omgivelser
"Debatten om avkolonialisering av kulturlivet har inntatt norsk kulturliv. Men hva om selve makthierarkiet utgjør en av de største hindringene for det store og nødvendige endringsarbeidet?" En mye delt og omtalt kronikk publisert på Scenekunst.no.
En verdensscene
"Når det sørafrikanske ensemblet Via Katlehong nå kommer til Oslo, er det ikke bare med en forfriskende estetikk, men også med et budskap vi trenger å høre." Omtale for Scenekunst.no
På tide å slutte med vestlig arroganse?
Om afrikansk samtidsdans og vest-europeiske fordommer. I Magasinet Dans.
Gullbillettens byrde
Et oppgjør ved reisens slutt: tanker etter to og et halvt år i Cape Town. Om Sør-Afrika og sørafrikanere - og om Norge og nordmenn. Publisert i Bistandsaktuelt 02.01.2019.
Broen over muren
Om atferdskorreksjon og tilpasning til et system som ikke favner individet. Og om symptombærerne systemet skaper. I Tidsskriftet Steinerskolen.
Mot noe større enn seg selv
Om fellesskap og tilhørighetsopplevelse blant unge gjennom drama- og teaterarbeid. Tidsskriftet Steinerskolen, 2019. Foto: Brageteatret.
Kvinner i Stormen
Det blåser på toppen for alle ledere. Men blåser det ikke litt mer rundt de kvinnelige? Kronikk i Agenda Magasin. Foto: Mimsy Møller/Dagsavisen
Den Ultimate Tragedie
Kritisk essay om scenekunsten i vår antropocene tid i Shakespearetidsskriftet . Vinnertekst Årets kritikk 2018/2019. (foto: De Utvalgte)
Copyright © All Rights Reserved